Chełmiec i Dzikowiec czyli aktywna majówka

Wyprawę na Chełmiec planowaliśmy od dawna. Trochę wstyd się przyznać, że mieszkając w okolicy do tej pory nie zaliczyliśmy tych szczytów. Do wejścia na szczyt wybraliśmy łatwą trasę z Boguszowa Gorce. Na leśnym parkingu zostawiamy samochód i wyruszamy zielonym szlakiem, drogą  prowadzącą przez las.

SAM_5858

Po drodze mijamy kamienne tablice Drogi Krzyżowej Górniczego Trudu. Liczyłam na ciekawe widoki, niestety ten szlak jest bardzo monotonny.

SAM_3

Chełmiec należy do Korony Gór Polski, to szczyt  o wysokości 851 m n.p.m., wchodzący w skład Masywu Chełmca, będący wzniesieniem Gór Wałbrzyskich (Sudety Środkowe), wznoszącym się bezpośrednio nad Wałbrzychem. Chełmiec to drugi co do wysokości szczyt Gór Wałbrzyskich. Góruje ponad Kotliną Wałbrzyską, między Wałbrzychem, Szczawnem Zdrój a Boguszowem Gorce.

SAM_5863

W latach 1887-88 na wierzchołku Chełmca wzniesiono kamienną wieżę widokową (w publikacjach 22 m wys., wg aktualnych pomiarów 19,80m) stylizowaną na ruinę – z gospodą i schroniskiem. Przez wiele lat  stała opuszczona i niszczała. Po II wojnie św. pełniła rolę schroniska. Od początku lat siedemdziesiątych ub. wieku wieżą opiekują się krótkofalowcy (obecnie ERCA). 1 czerwca 2003r. wieża została udostępniona turystom.

SAM_5861

Na szczycie znajdowała się również stacja Urzędu Bezpieczeństwa, z której zagłuszano w czasie stanu wojennego, zachodnie rozgłośnie radiowe.

SAM_1

Po lewej stronie od wieży widokowej znajduje się 45-metrowy krzyż Milenijny wzniesiony w 2000 r. Krzyż podświetlony jest reflektorami. Nocą pięknie prezentuje się na tle góry.

WP_20160501_13_42_19_Pro

Na szczycie znajduje się też miejsce do biwakowania, a że było to długi majowy weekend chętnych do pieczenia kiełbasek było sporo. Szkoda tylko, że w  tak tłumnie odwiedzanym miejscu nie ma więcej ławek. Widoki ze szczytu zasłaniają drzewa. Aby choć na chwile  spojrzeć z góry na Wałbrzych wybraliśmy drogę powrotną żółtym szlakiem. Widoczność nie była zbyt dobra. Unosząca się nad miastem lekka mgła powoli odsłaniała panoramę miasta. Z daleka dojrzeliśmy górę Dzikowiec -kolejny cel naszej wyprawy.

SAM_4

Góra Dzikowiec to kompleks sportowo – rekreacyjny zlokalizowany u zbocza Dzikowca. Na szczyt góry można wjechać wyciągiem krzesełkowym. Na górze możemy podziwiać widoki z 20 metrowej wieży widokowej. Znajdziemy tu urokliwe trasy piesze, biegowe, rowerowe, trasy downhillowe oraz narciarskie trasy zjazdowe. Ośrodek posiada wypożyczalnie rowerów i nart.

sam6

Wjazd na szczyt i zejście ciekawymi trasami zostawiliśmy na kolejną wizytę gdyż lodowaty wiatr nie zachęcał do dalszych wędrówek.

SAM_7

Na miejscu w  restauracji można zjeść obiad, pyszne lody i wypić unikatowe piwo GRIMBERGEN o 900 letniej recepturze.